Ledarskap

1:a advent idag men här märks det väldigt lite. Eller inte alls snarare ;) Får fira nästa helg istället. Denna helgen har helt ägnats åt en ledarskaps kurs på Alfa Hundcenter! 9-16 både lördag och söndag har jag, Daisy och 4 andra ekipage blivit drillade. Lustigt nog var alla de andra hundarna av rasen Hovawart! Daisy ensam i sitt slag ;)
Mitt helhetsbetyg på kursen är MVG! Så otroligt nyttig för oss, framför allt för mig.
På alla tidigare kurser jag gått har allt gått ut på gulligull och godis. Ska hunden lyda? -Visa att du har en godis. Ska hunden sitta? -Ta fram en godis. Beröm med rösten, helst så pipigt som möjligt! Belöna hela tiden rätt beteende och ignorera felaktigt.
Jag har gått in för detta koncept med hull och hår, det har varit gulligull och godis i alla lägen.

Tills i lördags morse. Då var det slut på både godis och pip-beröm. Daisy trodde nog att jag blivit schitzofren. Plötsligt var jag jättebestämd, krävde att hon skulle sitta still i rum med andra hundar, utan att ge henne nåt godis för god insats. Herregud, jag har ju inte insett att jag har rätt att kräva lydnad av henne utan godis.
Vi fick bara lov att berömma med "mörk" eller normal röst, absolut inte gällt eller i falsett.
Istället för att rycka i kopplet fick vi lära oss att ta tag i hunden och visa den vart den skulle osv. Vi fick även testa på att använda vattensprutan ifall hunden gjorde dumheter. När Daisy gjorde utfall mot nån annan hund så testade jag vatten, och det är mycket effektivt. (jag hade vattenspruta ett tag när Daisy var mindre och med mig på jobbet, men hade helt glömt bort att det alternativet fanns).

Fick bekräftat av den duktiga instruktören att Daisy är extremt dominant. Hon kan inte uppföra sig vid t.ex. möte med okänd hund i koppel. Händer att hon gör utfall m.m. Och jag har inte vetat säkert om det beror på att hon varit osäker och känt att anfall är bästa försvar eller att hon helt enkelt är väldigt dominant och ska bestämma över allt och alla.
Idag gjorde instruktören ett test, hon ställde de 4 (stora) Hovawartsen + mattar längs kortsidan av ett rum. Sen skulle Daisy och jag gå rakt mot dem för att se om det skulle få Daisy att tveka en aning eller visa sig något lägre. Men icke, hon gick på som en ångvält som vanligt, svansen RAKT uppåt.

Som jag vetat hela tiden så är det mycket hund i Daisy, hon är absolut ingen lätt hund. Men nu har jag definitivt fått bättre verktyg för att hantera, kontrollera och leda henne. Det är bara synd att jag inte gick den här kursen mycket tidigare, det hade besparat oss en massa jobb.
Det känns jättebra att komma igång och jobba med henne på rätt sätt nu i alla fall, så det här blir en spännande vinter.

Kramar /Emily och Daisy

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0