Mycket bruks ;)

Godkväll :)
Denna veckan har Daisy varit en rikigt bruks-rotta! Det började i tisdags med personspår. Vi hade bestämt träff med Lala och hennes matte+husse i Sisjön. Husse hade varit och lagt spåren tidigare på dagen och när vi träffades kl. 18.30 hade det både ösregnat och blåst storm hela eftermiddagen. Det var minst sagt en svår uppgift för hundarna, men de klarade den galant båda två, så himla duktiga. Men man såg på spårstilen att spåren blåst omkring en massa. Tack ska ni ha A & U-B för en trevlig spårstund!

I onsdags var vi iväg på Sök för tredje gången och det går framåt. Nu får Daisy s.k. dykupper. Det innebär att figuranten går ut och gömmer sig innan Daisy kommer till stigen. Sen ställer jag henne så hon tittar rakt mot gömstället och ledaren säger till figgen att dyka upp via com-radios, denne vinkar el.dyl. så hunden ser det, sen gömmer sig figgen igen. Därefter skickar jag Daisy, varpå hon rusar ut och när hon hittar gömstället får hon massar beröm och köttbullar. Sen går jag ut och hämtar henne. Ni kan ju tänka er själva att detta är något hon verkligen tycker är jätteskoj. Jag tycker också det är roligt, jag får ju figga för de andras hundar.
Ledaren har skrivit en bok om Sök har det visat sig, så den läser jag nu. Jag hoppas att sök blir en gren vi kan gå långt i med tiden! :)

Idag har vi avslutat bruksveckan med något alldeles för oss nytt, nämligen Viltspår, eller blodspår som det också kallas. Det var SKK som hade en kurs, och det gick jättebra. Kl. 9 infann vi oss i Torslanda och hundarna fick följa med in i klubbstugan, där vi först hade lite teori. Sen fick hundarna gå två ganska långa viltspår var. Det första gick sådär, hon slarvade lite, tappade vid något tillfälle, men löste det tillslut. Självklar var det roligt att hitta klöven! (ja man använder riktigt blod och en riktig rådjursklöv, bläää) Andra spåret däremot imponerade Daisy på instruktörerna. Det tog hon lugnt och metodiskt i ett lämpligt tempo. Jätteduktig!
Nästa steg är att gå ett test inför anlagsprovet i viltspår. Klarar hon det bra så ska vi tävla i anlagsklass. Väldigt spännande, Daisy har ju inte tävlat tidigare, mer än på utställningar.

Boll-rotta :)


Kramar /Emily & Daisy

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0